Šesť bežných príznakov chronickej únavy

Každý sa občas cíti unavený a uťahaný, ale chronická únava posúva tieto pocity ešte o kúsok ďalej.

Pokiaľ ňou trpíte, môžete sa často vyhýbať dokonca robeniu vecí, z ktorých máte radosť, pretože jednoducho nemáte energiu na to, aby ste napr. išli von s priateľmi, či vstali z postele. Bežný deň v práci či v škole, vás necháva extrémne vyčerpaných a máte pocit, že už nemáte žiadnu energiu.

Ďalšie varovné príznaky chronickej únavy môže byť: nedokážete sa sústrediť,

jednoduché úlohy vás vyčerpávajú nielen fyzicky ale aj emočne, nedokážete sa v noci poriadne vyspať, máte problémy s rovnováhou a neustále cítite bolesť.

Príčina chronickej únavy nie je celkom jasná. Za posledných dvadsať rokov bolo o tomto syndróme publikovaných množstvo teórií. Predpokladá sa kombinácia viacerých príčin – chronická vírusová infekcia, porucha bunkovej a protilátkovej imunity a oslabenie organizmu pôsobením dlhotrvajúceho stresu.

Keďže klinický priebeh sa líši u každého konkrétneho pacienta, striedajú sa obdobia zlepšenia a zhoršenia príznakov. V liečbe dominuje komplexný prístup, ktorý zahŕňa najmä zmenu životného štýlu.
Ponúkame vám pár jednoduchých tipov ako únavu, ako únavu zvládať: schlaďte sa, dodržujte spánkový režim, cvičte, varte keď máte najviac energie, šetrite energiou.

Naučte sa organizovať si svoj čas. Naplánujte si vopred celý týždeň a potom z tohto plánu vezmite 70%,ktoré určíte za svoju prioritu.

Zatrieďte si úlohy tak, aby ste si tie náročnejšie v tej časti dňa kedy máte najviac energie.

Komunikujte so svojim okolím o vašej únave. Nebojte sa požiadať vašu rodinu a blízkych o pomoc s činnosťami, na ktoré už nemáte silu.