Ako prežiť sviatky bez zdravotných problémov?

Podľa skúseností medicínskych odborníkov sú Vianoce nielen časom pohody a relaxu, ale aj častých návštev pohotovostí pre zvýšený výskyt infekčných hnačkových ochorení, žlčníkových záchvatov, kŕčovitých bolestí žalúdka a iných tráviacich problémov.

Dôvodom zdravotných problémov je zvyčajne nekontrolované hodovanie, kombinovanie často nekombinovateľných jedál, ale aj málo pohybu.

Dôsledkom nekontrolovaného prejedania hrozí aj riziko prenosných ochorení, ktoré zapríčiňujú niektoré potraviny. Sú to najmä majonézové šaláty, ktoré by sme mali pripraviť až v deň konzumácie. Ak sa na jeho prípravu použije majonéza vyrobená zo surových vajec, za 24 hodín môže dôjsť k premnoženiu baktérií a jedlo môže spôsobiť infekčnú hnačku. Opatrne treba postupovať aj pri pečení zákuskov a koláčov, kde sa napríklad používajú pri príprave plniek tepelne neupravené vajíčka.

Čo sa týka kombinácie „tradičných“ vianočných pokrmov, pozor by si mali dávať najmä ľudia, ktorí majú žlčníkové kamene. Na prípravu štedrovečerného šalátu by mali použiť napríklad namiesto smotany nízkotučný biely jogurt, či pred použitím mierne povariť cibuľu. Odborníci deklarujú, že nie sú proti zachovaniu tradičných vianočných jedál, zdôrazňujú však potrebu dostatočne energeticky náročného pohybu, aby nedochádzalo k disproporcii medzi príjmom a výdajom energie.

Ostražitosť je potrebná cez vianočné sviatky aj pri pití alkoholu. Ľudia by nemali prekročiť odporúčané dávky vhodné pre zdravie srdcovocievneho systému, a to pre mužov dvakrát dva decilitre vína, najlepšie červeného a pre ženy dvakrát jeden deciliter vína.

Ďalšou hrozbou je stres a depresia. Na Vianoce sa tešíte ako všetci ostatní, no zároveň vo vás vyvolávajú tlak a obavy z príprav, nevyriešených súkromných problémov či rodinnej situácie. Hoci sú Vianoce najkrajším obdobím v roku, nie každý si dokáže užiť sviatočné prípravy a vychutnať čas s rodinou v pohodovej atmosfére a s úsmevom na perách.

Ako zvládnuť sviatky čo najlepšie? Podľa psychológov je kľúčom k tomu, aby ste strávili prázdniny v psychickej pohode, predovšetkým dodržiavanie týchto hlavných zásad: zníženie očakávaní, odpustenie, spomalenie tempa a pokora.

 

Ako predísť cukrovke druhého typu?

14.november vyhlásila Svetová federácia diabetu v spolupráci s WHO  za Svetový deň diabetu. Účelom je zvyšovanie povedomia o tomto ochorení, o jeho príznakoch, príčinách, liečbe a komplikáciách, nakoľko počet chorých na cukrovku sa stále zvyšuje.

Diabetes mellitus – cukrovka patrí medzi závažné chronické ochorenia a v dôsledku akútnych a chronických komplikácií sa významnou mierou podieľa na chorobnosti, invalidite aj úmrtnosti.

Počet diabetikov neustále pribúda aj na Slovensku. Lekári vlani prijali do ambulancií takmer 22 000 novo diagnostikovaných cukrovkárov.

Z najnovších dát Národného centra zdravotníckych informácií vyplýva, že v minulom roku sa v ambulanciách celkovo liečilo takmer 370 000 cukrovkárov, z toho viac žien ako mužov.

Väčšina pacientov (91 %) sa liečila na cukrovku druhého typu, pri ktorej najdôležitejším faktorom príčiny vzniku je nadváha, obezita a nízka fyzická aktivita. Počet osôb s cukrovkou druhého typu vzrástol medziročne o sedem percent, týka sa to najmä pacientov nad 70 rokov. Diabetu prvého typu pribudlo najviac populácii 20- až 24-ročných.

Diabetes mellitus – cukrovka  je choroba látkovej premeny, jej najvýraznejším prejavom je zvýšenie cukru v krvi. Pri tomto ochorení dochádza k poškodzovaniu ciev. Prejavom ich poškodenia je zhoršený zrak, nesprávna funkcia obličiek, nervov, nedokrvenie srdca, mozgu a končatín. V niektorých prípadoch môže dôjsť k slepote, zlyhaniu obličiek, amputácii nôh, srdcovému infarktu či mozgovej príhode.

Mnoho argumentov a klinických štúdií poukazuje nato, že prechodu z rizikového prediabetického štádia do štádia vzniku cukrovky je možné predísť alebo ho aspoň oddialiť. V cca 50 % prípadov je možné správnym prístupom so zameraním na zdravý životný štýl a pohybovú aktivitu oddialiť prepuknutie cukrovky minimálne o 5-7 rokov.

 

Jeseň a jej nástrahy

Nízke ranné teploty, vysoká vlhkosť vzduchu a hmlisté počasie so sebou prináša zvýšené riziko rôznych bakteriálnych ale i vírusových  ochorení, z ktorých nemožno nespomenúť chrípku, ktorá  v tomto období zvykne expandovať. Je to typické ochorenie vyskytujúce sa v tomto období. Dokáže človeka skoliť z hodiny na hodinu. Zvýšená teplota, škrabanie v hrdle a nádcha sú väčšinou sprievodnými znakmi chrípky. Odolnosť organizmu pri takejto náhlej zmene vonkajšieho prostredia nedokáže ihneď reagovať takže mu treba pomôcť pestrou stravou  či vhodným oblečením. Náš imunitný systém je v tomto období veľmi zraniteľný, preto by sme mali byť zodpovedný a na dané podmienky sa čo najlepšie adaptovať. Adaptovať sa dá rôznymi spôsobmi, či už aktívnym pohybom alebo napríklad aj otužovaním. 

Denné teploty sa od tých nočných líšia iba minimálne, prípadný silný severný vietor situáciu ešte viac znepríjemňuje, preto by sme mali čím skôr oprášiť zimné oblečenie z nášho šatníka. Vonkajšia ochrana, ale nie je všetko. Mali by sme prispôsobiť podmienkam aj našu životosprávu. Ťažko stráviteľné jedlá, studené nápoje, prípadné prejedanie sa zaťažuje organizmus, preto by sme sa tomuto mali vyhnúť. Samozrejmosťou by mal byť zvýšený príjem tekutín. Sú to najmä bylinné čaje, po ktorých siahame väčšinou až vtedy, keď prechladneme alebo na nás lezie choroba. To je väčšinou už neskoro.

Taktiež je veľmi dôležitý zvýšený príjem ovocia  s vitamínmi a to najmä v doobedňajších hodinách, pred alebo po fyzickej aktivite. Ľudia od nepamäti poznajú význam ovocia pre zdravú výživu. Dnes máme na výber z veľkého množstva ovocia, takže si každý príde na to svoje. Jablká znižujú krvný tlak, posilňujú imunitný systém, spevňujú cievy či posilňujú ďasná. Jahody zmierňujú tráviace problémy, posilňujú metabolizmus, podporujú krvotvorbu a podobne.

Strávte peknú jeseň!