Čo robiť pri opuchnutých nohách

Práve teraz počas leta sa mnohým z vás stane, že sa po celodennej chôdzi, alebo práci vraciate domov s pocitom unavených a opuchnutých nôh. Čím je to spôsobené a ako sa tomu brániť?

Je všeobecne známe, že nohy, hlavne tie ženské, sa v horúčavách trápia. Teplo, sparné dni a pobyt na slnku cievam vôbec neprospievajú. Pri vyššej teplote sa cievy neprirodzene roztiahnu a ak zabúdate piť, krv je hustejšia. Zhorší sa práca žilových chlopní, nedokážu zadržať tekutinu presúvajúcu sa do nôh, hromadí sa tu a presakuje do okolia. Preto sú naše nohy také ťažké a opuchnuté.

Opuch je nadmerné nahromadenie voľnej tekutiny mimo ciev a buniek. Hoci opuchy samy o sebe väčšinou nie sú nebezpečné, sú nepríjemné pocitmi bolesti, ťažoby, napätia a tlaku. Problémy sa prejavujú väčšinou v druhej polovici dňa.

Okrem tepla je pre nohy úmorné dlhodobé státie a sedenie aj polihovanie na pláži a pojedanie hlavne slaných pochúťok.

Opuch však môže byť aj symptómom rôznych ochorení alebo zdravotných ťažkostí. Vzniká pri chorobách ciev, srdca, ale aj pri mnohých problémoch s kožou, metabolizmom a aj pri poraneniach. Opuchy môžu byť celotelové alebo lokálne, kedy postihujú len určitú časť tela.

Čo teda môžete urobiť, aby ste opuchy aspoň zmiernili? Hýbte sa, resp. nestojte dlho na jednom mieste a už vôbec nie na priamom slnku. Jednoznačne najúčinnejším pohybom je vo všeobecnosti plávanie.

Najmä pri cestovaní, ktoré je v letných mesiacoch intenzívnejšie, sú možnosti pohybu obmedzené. Aj v dopravnom prostriedku si však vieme pomôcť. Urobte si prestávku na poprechádzanie sa a ponaťahovanie nôh ,ideálne je urobiť tak každú hodinu.

Samozrejmosťou je neprejedanie sa, naopak ľahšie jedlá, veľa ovocia a zeleniny. Príjem tekutín v podobe vody a nesladených nápojov by malo byť samozrejmosťou.

Cestovanie s chronickou chorobou

Časy, keď dlhodobé, chronické ochorenie znamenalo úplné znemožnenie cestovania, sú za nami. V súčasnosti, by ste sa nemali báť občasných výletov. Dôležitá je ale opatrnosť, a starostlivá príprava.

Spoznávanie cudziny znamená väčšinou relax a zábavu, na druhej strane, nepochybne prináša i stresujúce situácie a zvýšenie fyzických nárokov. Ak máte niektorú z chronických chorôb, mali by ste sa na cestu dôkladne pripraviť, a predísť tak prípadným komplikáciám, ktoré môžu bezstarostnú dovolenku pretvoriť na hrôzostrašný zážitok.

Medzi chronické ochorenia patria: srdcovo-cievne choroby  (ateroskleróza, infarkt), rakovina, neurodegeneratívne ochorenia (napr. Alzheimerova, Parkinsonova, choroba atď), astma, cukrovka, epilepsia, duševné poruchy, poruchy autistického spektra, atď.

Tipy, ktoré by vám mali cestovanie uľahčiť:

  • Približne mesiac  pred plánovaným odchodom, navštívte svojho lekára a uistite sa, či vám zdravotný stav umožní cestovať.
  • Odborník s vami skonzultuje i vhodnosť očkovania do danej lokality. Cestovateľ s chronickou chorobou, by mal tiež podstúpiť základné cestovné očkovanie, medzi ktoré patrí vakcinácia proti chrípke, hepatitíde A a B, či pneumokokom.
  • Od lekára, by ste si mali nechať vystaviť zdravotnú dokumentáciu s podrobným popisom svojho ochorenia a aktuálneho zdravotného stavu.
  • Ak užívate pravidelne lieky, nechajte si predpísať ich dostatočné množstvo, aby vám vystačili v prípade, žeby sa vám pobyt predĺžil.
  • Poraďte sa s lekárom, čo si všetko máte pridať do cestovnej lekárničky. Chronické choroby so sebou prinášajú aj riziko infekcie. Poraďte sa, či by nebolo vhodné mať so sebou aj antibiotiká.
  • Ak trpíte kardiologickým ochorením, nezabudnite na dostatočnú zásobu nitroglycerínu. V prípade cukrovky, zase inzulínu.
  • Nezabudnite na kvalitné cestovné pripoistenie, ktoré vám pokryje prípadné náklady na zdravotnú starostlivosť v zahraničí.
  • Okrem svojho lekára, sa tiež poraďte so špecialistom na cestovnú medicínu.

Šesť bežných príznakov chronickej únavy

Každý sa občas cíti unavený a uťahaný, ale chronická únava posúva tieto pocity ešte o kúsok ďalej.

Pokiaľ ňou trpíte, môžete sa často vyhýbať dokonca robeniu vecí, z ktorých máte radosť, pretože jednoducho nemáte energiu na to, aby ste napr. išli von s priateľmi, či vstali z postele. Bežný deň v práci či v škole, vás necháva extrémne vyčerpaných a máte pocit, že už nemáte žiadnu energiu.

Ďalšie varovné príznaky chronickej únavy môže byť: nedokážete sa sústrediť,

jednoduché úlohy vás vyčerpávajú nielen fyzicky ale aj emočne, nedokážete sa v noci poriadne vyspať, máte problémy s rovnováhou a neustále cítite bolesť.

Príčina chronickej únavy nie je celkom jasná. Za posledných dvadsať rokov bolo o tomto syndróme publikovaných množstvo teórií. Predpokladá sa kombinácia viacerých príčin – chronická vírusová infekcia, porucha bunkovej a protilátkovej imunity a oslabenie organizmu pôsobením dlhotrvajúceho stresu.

Keďže klinický priebeh sa líši u každého konkrétneho pacienta, striedajú sa obdobia zlepšenia a zhoršenia príznakov. V liečbe dominuje komplexný prístup, ktorý zahŕňa najmä zmenu životného štýlu.
Ponúkame vám pár jednoduchých tipov ako únavu, ako únavu zvládať: schlaďte sa, dodržujte spánkový režim, cvičte, varte keď máte najviac energie, šetrite energiou.

Naučte sa organizovať si svoj čas. Naplánujte si vopred celý týždeň a potom z tohto plánu vezmite 70%,ktoré určíte za svoju prioritu.

Zatrieďte si úlohy tak, aby ste si tie náročnejšie v tej časti dňa kedy máte najviac energie.

Komunikujte so svojim okolím o vašej únave. Nebojte sa požiadať vašu rodinu a blízkych o pomoc s činnosťami, na ktoré už nemáte silu.