Ako počas Vianoc neprísť o zdravie

Stres, nezdravá strava a nedostatok pohybu, tak vyzerajú sviatky na Slovensku.

Kalorická strava však nie je jediné, čo cez sviatky telu škodí. Už príprava na sviatky je veľkým extrémom. Človek najprv prežíva niekoľkodňový stres, aby zohnal všetko potrebné a zvládol zároveň termíny v práci. Vtedy sa často nestíha riadne najesť, zanedbáva pitný režim a chýba mu dostatok spánku. A potom sa dostane do opačnej polohy, sadne k televízoru a počas celých sviatkov konzumuje obsah preplnenej chladničky.

Problém je aj skladba sviatočných jedál, predovšetkým krémové zákusky, čokoládové kolekcie, sladené nápoje a alkohol. Pričasto konzumujeme vyprážané jedlá a aj do tradičnej kapustnice pridávame údené mäso a mastnú klobásu. Na začiatok stačí začať riediť sladké džúsy, hádzať menej kociek cukru do kávy a čaju, bielu ryžu vymeniť za naturálnu, biele pečivo nahradiť celozrnným, namiesto smotanového jogurtu zjesť nízkotučný, alebo príjem množstva kalórií kompenzovať pohybom.

V minulosti boli ľudia napriek vyššej fyzickej aktivite v jedení skromnejší. Vianočné menu bolo jednoduchšie, ale zároveň zdravšie ako dnes. K najfrekventovanejším patrili strukovinové alebo kapustové polievky s hríbmi, pupáky s makom, jablká, orechy a slivky. Len v bohatších domácnostiach si na stôl kládli údené mäso a rybu.  Až po druhej svetovej vojne vznikla tradícia vyprážaného kapra či rybieho filé so zemiakovým šalátom.

Pôstne obdobia sa podľa odborníkov takmer úplne vytratili zo života. Pritom každý druhý dospelý človek by sa mal zo zdravotného hľadiska stravovať diétne, a to aj na Vianoce. Týka sa to hlavne ľudí, ktorí majú problémy s nadváhou, vysoký krvný tlak alebo problémy s hladinou cukru alebo cholesterolu. Pozor by si mali dať aj onkologickí pacienti. Prejedanie sa poškodzuje aj naše cievy, srdce a obličky.

Preto by sme sa mali aj počas sviatkov stravovať striedmo a dopriať si len toľko jedla, koľko náš organizmus toleruje.

Skúsme sa preto v záujme zachovania svojho zdravia vrátiť ku stravovacím zvykom našich predkov. Malé zmeny jedálneho lístka a trocha chôdze pomôžu predísť zdravotným ťažkostiam.